Minder & memories


På denne side samler vi minder og kærlige tanker om Mogens Otto Nielsen. Har du et billede, et digt, en historie eller andet, du vil dele, er du velkommen til at sende dit bidrag her

On this page we collect memories and loving thoughts about Mogens Otto Nielsen, if you have a picture, a poem, a story or something else you want to share, you are welcome to send your contribution here


Mindeord fra Jytte 

Efter stormen Otto, sagde Mogens at hans tid var kommet.

Mogens lagde sig i sin seng torsdag d. 23. – 2. – 23 mens solen skinnede fra en blå himmel, krokus, vintergækker og erantis blomstrede i haven og bierne summede.

Mogens lå og lyste – afklaret og fredfyldt.

D. 2. – 3. – 23 døde Mogens, samme dag  hvor Venus, Mars, Jupiter og Saturn stod perfekt på samme linje.

Mogens lå i sin kiste 5 dage, hvor rummet lyste med harmoni.

Solen skinnede stadig om dagen og natten bragte nordlys.

Dagen efter bedemanden havde hentet Mogens, sneede det med snefnug så store som dun.

Senere på dagen kom der storm med en smule mere sne og om natten lyste den perfekte fuldmåne op. 

Words of remembrance from Jytte

After the storm Otto, said Mogens his time had come.

Mogens went to bed on Thursday 23 – 2 – 23 while the sun shone from a blue sky, crocus, snowdrops and erantis bloomed in the garden and the bees buzzed.

Mogens filled with light – peaceful and serene.

Mogens died 2 – 3 – 23 the same day when Venus, Mars, Jupiter and Saturn stood perfectly on the same line.

He laid in his coffin for 5 days, and the room was shining with harmony.

The sun still shone during the day and the night brought northern lights.

The day after the undertaker had picked up Mogens, it snowed with snowflakes as big as down.

Later in the day there was a storm with a bit more snow and at night the perfect full moon lit up

The most beautiful morning 11 – 3 – 23

Kristin’s tale fra ceremonien

Kristin Falck Saghaugs tale ved Mogens Otto Nielsens bisættelse 11.3.23

“Der er i dag et vejr…”

Alle former for vejr samlede sig i de sidste uger af Mogens Otto Nielsens liv. Der var vejr med alle årstider i sig. Selv stormen Otto, selvfølgelig kom den lige der. Der nåede at blive forår med vintergækker og krokus, og liv som pibler frem ud af mørket.

Nordlyset dansede over atmosfæren og slap al kontrol.

Planeterne Mars, Jupiter, Saturn og Venus stillede sig ærbødigt på en lige linje, da Mogens døde. 

Mogens tog så farvel med jer i de dage, hvor hans krop lå i det hus, hvor et langt og vildt liv og kærligt liv er levet. Da kisten blev båret ud, blev den velsignet med sne flager så store som fjer.

Fordi når kærligheden er Kunstens materiale så er der store kræfter på spil, og alt kan ses med et helt særligt blik, øjnene stiller skarpt og verden bliver besjælet. 

Det handler om at se med kærligheden som filter. 

Jeg vil læse nogle knap 2000 år gamle ord fra Bibelen af Paulus

Det står I 1. Korinterbrev 13. 

Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet. Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt. Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud. Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden

Det er smukke ord om kærligheden, Paulus formulerer her, men så er der lige en ting, som jeg tror Mogens ville være dybt uenig i. Han ville ha’ taget sin stok og dyppet den i maling og hamret stokken i kistevæggen til maling fløj. For nej, at aflægge sig det barnlige… det var dog slet ikke Mogens’ forståelse af at se.  Barnets syn på verden, barnets åbenhed og leg, er det som vi aldrig må glemme! Men kærligheden, at den er størst, det ville Mogens sige er rungede ja til! 

For alt begynder der. Alt i Mogens virke begynder i kærlighed. Og helt konkret så begynder kærligheden, da han som teenager møder det menneske, som skal få en afgørende betydning i hans liv. 

Den unge Jytte går intetanende rundt i Nakskov. Søgende, skabende og meget nysgerrig på hvad der sker i kunsten.

Hun vil se en udstilling men det har hendes daværende kæreste ingen interesse i, men hun tager alene afsted. Heldigvis. Nu er udstillingen på hotel Harmonien ikke noget ved, så Jytte smutter videre og kommer forbi et lille galleri

Og i det der lille lokale ser hun noget som får hende til at stå så stille, at hun ikke kan flytte sine ben.

Ja, det er ikke Mogens endnu. Men nogle billeder, som gør at hun stopper op. Og hun kommer tilbage efter mere. Udstillingen af grafik i det lille udstillingssted er ved at blive taget ned, men der står en ung mand.

De kommer i snak, og det viser sig at han er medejer af det første kollektive galleri i Danmark. galleri Gertie. Han siger, at der er fremvisning af den nye “franske bølge” film. Mon hun vil med? 

Lidt aner hun, at den unge mand Mogens er den samme. som hun har set i skolegården år inden i nær samtale med Hans Henrik om livets store spørgsmål. Hun har set dem gå og diskutere og hjertet har hamret, som en forudanelse. Dunk, dunk. Dunk, dunk

De ser film sammen, fra september og frem til jul er der en bølge af film.

Jytte og Mogens store teenagere, hvor alt er nyt og tiden er åben.

Da der er klaverkoncert i galleriet og det koster fem kroner som Jytte ikke har, betaler Mogens galant og siger senere, at han vil besøge hende. Og når man ser billeder af den unge Mogens med det lysende ansigt og smil, så kan man måske godt forstå, at da Jytte kører hjem, så flyver nærmest bilen over jordkloden, så glad er hun. 

Og så vokser den – kærligheden

Mogens vil være fri til at lave kunst men ikke bundet til at sælge, som er kunstnerens evige dilemma. Begge vil de gerne arbejde med børn, så Jytte kommer på lærerseminariet i Skive og Mogens børnehaveseminariet i Holstebro.

Så flytter de ind i et lille yndigt gammelt hus i Skive med gårdsplads, hvor der er plads til at skabe liv for de begge to. Kirstine kommer til verden og få år senere Snorre.

De vokser op i Hjallerup i nærheden af hvor I senere flytter hen, på Tylstrupvej 43, hvor hytter under træernes krone får nye dimensioner, når et fingertykt bundgarn bliver hængt op imellem træerne… 

For ‘tanken er åben’. Værkerne bliver til i mødet og receptionen af dem. Der bliver spillet på ged, og der kommer musik ud af fluer og til fluer og sukker labyrinter for myrer, og rede automater for fuglene bliver der skabt.  Mogens blik på verden er et blik som få andres. Han er barn af Fluxus, men også hinsides kategorier.

I Hjallerup begynder de over 50 år, hvor Mogens og Jytte sammen skaber et miljø hvor kunsten er hverdag. Hverdagen bliver kunstens materiale. 

Hvis kærlighed handler om en dyb erkendelse af verden så er Mogens syn på verden kærlighedens. Og Kunst, hjerte og jord forbindes i det fineste ordspilshjerte:  i the art heart earth

Han omfavner hver eneste lille skabning, eller skabelse med en nysgerrig undren. Som om han spørger ud i verden efter ord, som kun kan siges med poetisk kraft visuelt.

Det er som om han siger til os SE! og så stabler han spande med is op imod sollyset og tænder ild til dem og foran vore øjne vil bøtter af is og ild i sneen skabe øjeblikke, hvor vi ser, som aldrig før.

Se! den form som fuglene har skabt af et hårdt brød, som de har hakket i.

Se siger Mogens – der er digte i æblekasserne- Atmospehere controlled – og så langt fra control er Mogens’ livsværk, fordi det netop bryder alle grænser i sin tænksomme venlighed i en kritik mod småborgerligheden.

Mogens’ kunst bryder ind og ud, og går bag den kolde murs mure.

Han bygger et internationalt netværk op med mail-art.

Mogens får os til at SE, at verden er stor og åben, selv om man sidder på en lille flække i Hjallerup, eller måske netop derfor. Der kan man også lave the-selskaber, der kan man male i sneen og så må man leve med at naboen slipper gylle lige ud midt i festen. 

Det er ikke nemt at være kunstnerfamilien i en lille landsby, der er glæder og gode møder, men der var også modstand.

Der er måske det vildeste og sjoveste lege man kan lave, men det kan også være ensomt at være anderledes.

Og erfaringen af, at anerkendelsen ikke kommer lige der, hvor man er gør, det så meget mere vigtigt at erfare, at den kommer andre steder fra.

Den får Mogens også. Anerkendelse er jo lig med at få at vide, at man værdsætter, at du findes og det du gør i verden.

Som Kirstine sagde, uden anerkendelse så visner vi jo! Vi har alle brug for den. Til Mogens kommer anerkendelsen fra mange andre kunstnere, og så endelig fra Statens kunstfonds livsvarige ydelse, Eckersbergmedaljen, kunstpriser og udstilling på de moderne kunstmuseer.   

Kunsten, livet og legen bliver udfordret af sygdom og forkert medicinering. Men livsviljen i Mogens er stor, så der skabes kunst på trods. Han vidste godt, hvordan han ville ha’ det, og han stillede store krav, men med hjælp fra Snorre og Kirstine, og selvfølgelig Jytte så formår Mogens at skabe kunst i årevis, også efter at han bliver syg. 

Vi fødes og det første vi gør, det er at trække vejret ind, vi trækker ånd ind. Og det fortsætter vi med gøre. Der er en magt i alt som er til, som giver det magt til at findes. Og hvad end vi kalder den værensmagt så kan den åbenbare sig fragmentarisk gennem kunsten

Jeg tror den magt er Kærlighed, en vild og voldsomt skabende kærlighed. Jeg tror det er den kærlighed, som vi alle stammer fra og som holder os, når vi forlader dette liv. Det er den Kærlighed, som vi alle trækker på og som vi trækker vejret ud fra. Givet os som en gave

Mogens Otto Nielsen fik os alle til at se på hverdagen med kærlighed og et smil. Han gjorde os klogere på naturen og på hvem vi er. Mogens kunstnerisk mantra var “At gøre tingene så enkelt som man trækker vejret”.

Og det gør han så, helt til det sidste. Hvor han siger, at nu er min tid kommen. På en måde bliver hans sidste værk at trække vejret ind for sidste gang og så slippes vejret løs. 

Lad os mindes Mogens hver især, ved at vi sidder her i stilhed en lille stund og trækker vejret i taknemmelighed over livets og verdens forunderlighed.

(……………….)

Tak

Foto Allan Kjær

The speech from the ceremony

Kristin Falck Saghaug’s speech at Mogens Otto Nielsen’s funeral 11.3.23

“There is a weather…”

All kinds of weather gathered in the last weeks of Mogens Otto Nielsen’s life. There was weather with all seasons in it. Even the storm Otto, of course, it came right there. There was spring with snowdrops and crocuses, and life popping out of the darkness.

The Northern Lights danced over the atmosphere and let go of all control.

The planets Mars, Jupiter, Saturn, and Venus reverently lined up when Mogens died. 

Mogen’s then said goodbye to you in the days when his body was in the house where a long, wild and loving life was lived. When the coffin was carried out, it was blessed with snowflakes as big as feathers.

Because when love is the material of Art, there are great forces at play, and everything can be seen with a very special look, the eyes are sharp, and the world is animated. 

It’s about seeing with love as a filter. 

I will read some almost 2000-year-old words from the Bible by Paul

In 1. Corinthians 13. 

If I speak in the tongues of men or of angels, but do not have love, I am only a resounding gong or a clanging cymbal. If I have the gift of prophecy and can fathom all mysteries and all knowledge, and if I have a faith that can move mountains, but do not have love, I am nothing. If I give all I possess to the poor and give over my body to hardship that I may boast, but do not have love, I gain nothing.

Love is patient, love is kind. It does not envy, it does not boast, it is not proud. It does not dishonor others, it is not self-seeking, it is not easily angered, it keeps no record of wrongs.

Love does not delight in evil but rejoices with the truth.

It always protects, always trusts, always hopes, always perseveres.

Love never fails. But where there are prophecies, they will cease; where there are tongues, they will be stilled; where there is knowledge, it will pass away. For we know in part and we prophesy in part, but when completeness comes, what is in part disappears.

When I was a child, I talked like a child, I thought like a child, I reasoned like a child. When I became a man, I put the ways of childhood behind me.

For now we see only a reflection as in a mirror; then we shall see face to face. Now I know in part; then I shall know fully, even as I am fully known.

And now these three remain: faith, hope and love. But the greatest of these is love.

It is beautiful words about love that Paul formulates here, but then there is just one thing that I think Mogens would strongly disagree with. He would have taken his cane and dipped it in paint and hammered the stick into the coffin wall and paint will flew. Because to put aside the childish… however, it was not at all Mogens’ understanding of seeing. The child’s view of the world, the child’s openness and play, is what we must never forget! But the love, that it is greatest, that Mogens would say is resounded yes to! 

Because everything starts there. Everything in Mogens’s work begins in love. And specifically, love begins when, as a teenager, he meets the person who will have a decisive impact on his life. 

The young Jytte walks around Nakskov unsuspectingly. Seeking, creative and very curious about what is happening in art.

She wants to see an exhibition but her then-boyfriend has no interest in that, but she goes alone. Thankfully. Now the exhibition at hotel Harmonien seems uninteresting, so Jytte moves on and passes by a small gallery

And in that little room, she sees something that makes her stand so still that she can’t move her legs.

Yes, it’s not Mogens yet. But some pictures that make her stop. And she comes back for more. The exhibition of graphics in the small exhibition space is about to be taken down, but there is a young man.

They talk, and it turns out that he is co-owner of the first collective gallery in Denmark. gallery Gertie. He says there is a screening of the new “French wave” film. And wonder if she wants to go? 

Little does she suspect that the young man Mogens is the same. which she has seen in the schoolyard years before in close conversation with Hans Henrik about life’s big questions. She has seen them argue and her heart has pounded, like a premonition. Thump, dunk. Thump, dunk

They watch movies together, from September until Christmas there was a wave of movies.

Jytte and Mogens’ big teenagers, where everything is new and the time is open.

Since there is a piano concerto in the gallery and it costs five kroner that Jytte does not have, Mogens pays gallantly and later says that he will visit her. And when you see pictures of the young Mogens with the glowing face and smile, you can perhaps understand that when Jytte drives home, the car almost flies over the globe, so happy is she. 

And then it grows – love

Mogens wants to be free to make art but not tied to selling, which is the artist’s eternal dilemma. They both want to work with children, so Jytte attends the teacher seminarium in Skive and Mogens kindergarten college in Holstebro.

Then they move into a small lovely old house in Skive with courtyard, where there is room to create life for both of them. Kirstine is born and a few years later Snorre.

They grow up in Hjallerup near where you later move to, at Tylstrupvej 43, where cabins under the crown of the trees get new dimensions when a finger-thick bottom net is hung up between the trees…

Because ‘the thought is open*’. The works are created in the meeting and reception of them. Goat is played and music comes out of flies and to flies and sugar mazes for ants, and nests for the birds are created.  Mogens’s view of the world is a look like few others. He is the child of Fluxus, but also beyond categories.

In Hjallerup, the more than 50 years begin, where Mogens and Jytte together created an environment where art is everyday life. Everyday life becomes the material of art. 

If love is about a deep realization of the world then Mogens view of the world is love. And Art, heart and earth are connected in the finest pun heart: in the art heart earth

He embraces every little creature, or creation, with a curious wonder. As if he were asking out into the world for words that can only be said with poetic power visually.

It’s like he’s saying to us SEE! And then he stacks buckets of ice up against the sunlight and lights them on fire and in front of our eyes tubs of ice and fire in the snow will create moments where we see like never before.

See! the shape that the birds have created from a hard bread that they have chopped into.

Look, says Mogens – there are poems in the apple boxes – Atmospehere controlled – and so far from control is Mogens’ life’s work, because it breaks all boundaries in its thoughtful kindness in a critique of petty bourgeoisie.

Mogens’ art breaks in and out and goes behind the walls of the cold wall.

He builds an international network with mail-art.

Mogens makes us see that the world is big and open, even if you are sitting on a small village in Hjallerup, or maybe for that very reason. There you can also make tea parties, there you can paint in the snow and then you have to live with the neighbor letting manure right out in the middle of the party. 

It is not easy to be the artist family in a small village, there are joys and good meetings, but there was also resistance.

There may be the wildest and most fun games you can do, but it can also be lonely to be different.

And the experience that recognition doesn’t come right where you are, it’s all the more important to learn that it comes from elsewhere.

Mogens gets it too. After all, recognition means being told that you value that you exist and what you do in the world.

As Kirstine said, without recognition, we wither! We all need it. Mogens is credited by many other artists, and finally by the Danish Arts Foundation’s lifetime grant, the Eckersberg Medal, art prizes and exhibitions at the modern art museums.   

Art, life and play are challenged by illness and improper medication. But the will to live in Mogens is great, so art is created in spite of itself. He knew how he wanted it, and he made great demands, but with the help of Snorre and Kirstine, and of course Jytte, Mogens manages to create art for years, even after he gets sick. 

We are born and the first thing we do is breathe in, we breathe in. And we continue to do so. There is a power in everything that exists, that gives it the power to exist. And whatever we call it the power of being, it can reveal itself fragmentarily through art.

I believe that power is Love, a wild and violent creative love. I believe it is the love from which we all originate and which holds us when we leave this life. It is the Love that we all draw on and from which we breathe. Given to us as a gift.

Mogens Otto Nielsen made us all look at everyday life with love and a smile. He made us wiser about nature and who we are. Mogens’s artistic mantra was “To do things as simple as you breathe”.

And he does, right up to the end. Where he says that now my time has come. In a way, his last work will be to breathe in for the last time and then let your breath loose. 

Let’s remember Mogens individually by sitting here in silence for a little while and breathing in gratitude for the wonder of life and the world.

(……………….) 

Thank you.

*wordplay of a sign from a gas station – that in danish says “Tanken er åben” 

Contributions

Erik Evenrud


“ERIKS BØNN”

OUR GOD …

holy spirit of life

on planet earth and in the universe

Let us be in your energy

in gratitude for being born 

and raised in the shadow of the trees 

and the beauty of flowers.

Give us what we need 

of food and insight

Open our eyes and soul 

for every small part of the existence

creating the great line of life

again and again

From sun to water

from water to the air

from air and water 

into soil  and all green plants

From the smallest bacteria 

to the greatest animal 

and the unstable 

human beeings.

Give us the deep communication

between heart and head

so we don`t destroy the holy spirit 

between all kind of life

OUR GOD – energy in our body

Give us the gift of understanding

how to take care of every minute –

and every part of your invitation

to cultivate life on planet earth

and between all human beeings

Teach us to be 

your humbel servants

So we can wake up every morning

in trust and revelation

Help us to turn deep sorrows

into wisdom in our mind

Let us bee a part of your spirit

so death can give birth 

to life every day

in all eternity.

Amen

K.E. Evenrud, 2020.

Cathrine Poher

Der er en Mogens hylde i min bog reol. Jeg er begyndt at kigge i alle de breve og bøger jeg har fået fra jer… Der er så meget liv og kærlighed. Sikke en gave! ❤️

Christopher Bloch

“Send a piece of your nature” is a project I participated in over thirty years ago. Today, I often have the opportunity to be in the Mogens Otto studio, in a place marked by his nearly fifty years of presence and work.

Not much can be shown in a five-minute video. These clippings, fragments, accidental shots are an attempt to capture Mogens Otto Nielsen, his constant presence among us.

“Send a piece of your nature” er et projekt, jeg deltog i for over tredive år siden. I dag har jeg ofte mulighed for at være i Mogens Ottos værksted, et sted præget af hans næsten halvtreds års nærvær og arbejde.

Der kan ikke vises meget i en fem minutters video. Disse udklip, fragmenter, tilfældige skud er et forsøg på at fange Mogens Otto Nielsen, hans konstante tilstedeværelse blandt os.





Mari Susanne Kollerup og Bendix Harms

💚Mogens er overalt❤️

Marianne Rønnow

Ole Nordstrøm

Iben og Ole Lyngdam

Vi har gennemgået vores arkiv, hvor vi har gemt alt hvad I har sendt til os i tidens løb – og det er meget. Det var en god oplevelse at gå det hele igennem – og det inspirerede os til at lave vores egen lille “mindelund” for Mogens – se fotos!
De kærligste hilsener
Iben og Ole 

Jane Folsted og Per Søager


I går påbegyndte vi vores rejse hjemover, og vi har igen i dag en lang busrejse foran os til Mexico city.

Vi lavede en lille ceremoni her ved Stillehavskysten, til minde om Mogens 🌺

Store varme knus til jer.

Og samme dag kom der nyt liv til havet.